SMART Cele w zakresie zmiany stylu życia

Wyznaczanie celów SMART jest metodą stosowaną przy tworzeniu celu, który jest konkretny, mierzalny, osiągalny, odpowiedni i oparty na czasie. Kryteria SMART pomagają włączyć wskazówki i realistyczny kierunek w wyznaczanie celów, co zwiększa motywację i prowadzi do lepszych wyników w osiąganiu trwałych zmian.

Przy wyznaczaniu celów związanych ze zdrowym stylem życia, cel polegający na chodzeniu przez 30 minut, pięć razy w tygodniu, przez okres czterech tygodni jest celem SMART, podczas gdy ogólny cel polegający po prostu na chęci bycia zdrowszym lub mniej stresującym jest zbyt mało konkretny i nie uwzględnia kryteriów SMART.

Wyznaczenie celu SMART (SMART Goal Setting)

Poświęcenie trochę czasu na rozpoznanie swoich celów i zastosowanie wymienionych poniżej kryteriów SMART pomoże Ci nadać większą szczegółowość i kierunek wyznaczaniu celów w zakresie zdrowia i stylu życia:

S: Specyficzne

Bycie specyficznym pomaga włączyć metodę do celu, a nie tylko wynik.
Stwórz swój cel jako instrukcję, w której powiesz sobie, co masz robić. Spróbuj stworzyć stwierdzenie dla swojego celu, takie jak „Chcę stracić 20 funtów poprzez zwiększenie moich ćwiczeń do czterech razy w tygodniu, zmniejszenie cukru w mojej diecie i kontrolowanie wielkości porcji”.
Zacznij od określenia celu, który chcesz osiągnąć tak konkretnie, jak to tylko możliwe. Jeśli Twoim planem jest schudnąć, aby mieć więcej energii, cel „schudnąć 20 funtów” jest bardziej konkretny niż po prostu powiedzieć „moim postanowieniem jest schudnąć”.

M: Mierzalne

Dodanie do swojego celu wymiernych lub wymiernych kryteriów pozwoli Ci zmierzyć postęp w pracy nad osiągnięciem celu.
Możliwość odliczania liczb w miarę postępów pozwoli Ci czuć się dobrze, a mierzenie może pomóc powstrzymać Cię przed oszustwami. Cel „stracić 20 funtów” można stopniowo mierzyć za pomocą skali, a ćwiczenia cztery razy w tygodniu można śledzić w kalendarzu.
Rozważ kreatywne metody śledzenia swoich postępów. Jeśli chcesz ograniczyć stres, wymyśl dla siebie miarę stresu, np. ile razy dziennie się denerwujesz. Prowadzić dziennik i zapisywać każdą stresującą reakcję.
Pomiar wyników może pomóc ci dostosować twoje cele, gdy pracujesz w kierunku osiągnięcia swoich celów. Jeśli chodzi o stres, możesz obserwować trendy, takie jak sytuacje, które powodują więcej stresu, tak abyś mógł ich unikać lub reagować inaczej w przyszłości.

A: Osiągalne

Rozbijaj duże cele na mniejsze i opisz proces potrzebny do ich osiągnięcia.
Nie stawiaj się na porażkę, wybierając cele nieosiągalne. Na przykład, ustalenie celu do stracenia, że 20 funtów w okresie dwóch tygodni jest zarówno trudne do zrobienia i niezdrowe do osiągnięcia. Cele powinny być ambitne, ale nie niemożliwe do osiągnięcia. Wybierz cel, który jesteś pewien, że możesz osiągnąć, ale który będzie wyzwaniem do naśladowania przy pomocy mniejszych, bardziej osiągalnych działań wymaganych do jego osiągnięcia.
Upewnij się, że proces jest również realistyczny, abyś mógł osiągnąć wszystkie poszczególne kroki, których potrzebujesz. Jeśli nie masz czasu, zasobów lub odpowiedniego miejsca, dokonaj zmian w swoich metodach i celach.

R: Istotne

Każdy krok w kierunku osiągnięcia celu powinien mieć sens. Jeśli chcesz schudnąć, pamiętaj, aby wybrać rodzaj ćwiczeń, które lubisz. Zumba, jogging, jazda na rowerze i pływanie to wszystkie ćwiczenia, które mogą pomóc Ci schudnąć, ale nie każdy uważa, że każde z nich jest przyjemne. Wybierz metodę, która jest odpowiednia dla Ciebie.
Cele powinny być na tyle inspirujące, aby zmotywować Cię do sukcesu. Jeśli nie jesteś zdeterminowany, aby osiągnąć swój cel, przeszkody będą bardzo trudne do pokonania.
Jeśli nie zależy ci na celu, jest mało prawdopodobne, że będziesz nad nim pracował. Na przykład, jeśli Twoim celem jest jedzenie wegańskie, aby stracić te 20 funtów, które Cię obciążają, ale tak naprawdę nie lubisz wegańskiego jedzenia lub naprawdę nie wierzysz, że przyniesie ono pożądany rezultat, to masz znacznie mniejsze szanse na osiągnięcie celu, jakim jest utrata 20 funtów.
Jeśli lekarz mówi: „schudnij”, ale nie jesteś zainspirowany tym stwierdzeniem, znaleźć inny cel, który zależy ci na dążeniu do niego. Na przykład, o wiele bardziej inspirujące może być dla Ciebie stwierdzenie: „Chcę mieć więcej energii do zabawy z moimi dziećmi” lub „Chcę z powrotem zmieścić się w mojej koszulce do piłki nożnej w college’u”, aby poczuć inspirację do tworzenia mniejszych, opartych na procesie celów.
Twój cel powinien być dla ciebie znaczący, wyznaczony przez ciebie, a nie przez kogoś innego.

T: Cele oparte na czasie

Kiedy osiągniesz swój cel? Musisz wybrać czas, który jest realistyczny, ale nie jest zbyt odległy w przyszłość.
Powiedzenie „stracę 20 funtów w trzy miesiące” jest dobre, ale powiedzenie „stracę średnio 2 funty tygodniowo, przez 10 tygodni” jest lepsze dla motywacji, gdy będziesz śledzić swoje postępy.

Zacznij wpisywać wyszukiwane hasło powyżej i naciśnij Enter, aby wyszukać. Naciśnij ESC, aby anulować.

Wróć na górę